Jasmin Art

Nedeľné poobedie nad Budinou …
30 októbra 2014 o 23:37

Hoci teploty posledných dní nám patrične dávajú najavo, že zima je už predo dvermi, slniečko akoby sa snažilo čo to zachrániť a prehrieva nás svojimi lúčmi. Počasie ako stvorené na pokľudné jesenné prechádzky.

Na jednu takú ma v nedeľu poobede vytiahla moja sestra s jej dievčatami Terkou a Barborkou. Sprvu ma teda tento nápad veľmi nenadchol – mala som totiž v pláne nedeľné poobedie stráviť pri šijacom stroji a hlavne – sestra s dievčatami sa vybrali na Budinú a mňa hneď vystrašila predstava medveďa, číhajúceho na nás spoza stromu.

Všetky moje obavy sa však stratili hneď po príchode nad Budinú. Slniečko očividne na prechádzku nevylákalo len nás, ale aj mnoho iných ľudí a bol tam taký ruch, že maco – ak by tam aj nejaký bol – pred toľkými ľuďmi by určite ušiel. Užili sme si teda poobedie na čerstvom vzduchu, urobili zopár foto ( musím priznať, že dievčatá ma tromfli, mali lepšiu techniku ) a večer sme sa vyvetraní vrátili spokojní domov …

A na záver zopár faktov o Budinej ( zdroj Wikipédia ):

Obec sa nachádza v horskom krajinnom celku Ostrôžky. Susedí s obcami Ábelová, Detva, Podkriváň, Píla, Divín a Tuhár. Nad obcou dominuje vrch (tzv. rázsocha) Jasenia (771 m n. m.). Pri pohľade od severu je v pozadí rozložitý vrch Sedem chotárov. Popri Budinej preteká Tuhársky potok, ktorý napája vodnú nádrž Ľadovo a Budinský potok, ktorý napája Ružinskú priehradu. Oba potoky pramenia na Budínskych lazoch, nad ktorými sa vypína najvyšší vrch na území Novohradu – Javor (821 m n. m.), dlhoročný cieľ tzv. Novoročných výstupov na Javor.

Najnavštevovanejším prírodným výtvorom v katastrálnom území obce sú čadičové vyvreliny na Budinských lazoch, tzv. Kamenné vráta, s výhľadom na Bralce, Javorie, Ostrôžku, Javor a Poľanu.  Za dobrých poveternostných podmienok je možné z vrcholu Jasenia vidieť Kremnické vrchy, Veľkú Fatru, Nízke Tatry a Západné Tatry s dominantou Kriváňa (2 495 m n. m.).

Počas Slovenského Národného Povstania bolo v Budinej popravených nemeckými jednotkami trinásť partizánov a šesť obyvateľov Budinských lazov. Na pamiatku popravených bolo toto miesto vyhlásené za Pamätný les pri Budinej.

Obec Budiná je zaujímavá aj jedinečným folklórom a pravidelne sa v nej konajú súťaže heligónkárov …

Komentáre ( 4 )

4 odpovede na “Nedeľné poobedie nad Budinou …”

1. Lucka píše:

Krásne, na Vianoce sa k Vám pridáme 🙂

• Jasmin píše:

Jasne, veď okolo je plno pekných miest na prechádzky, neboj, urobím nejaký harmonogram a rozpis 🙂 . Nebudeme doma sedieť, každý deň si dáme prechádzku. Nebude to síce promenáda v San Pedre a Estepone, ale lepšie ako nič 🙂 .

2. Majuska píše:

Fotky sú nádherné počasie takisto, dúfam že aj nabudúce si spravíme malý výletík, veď krásnych miest naokolo máme mnoho

• Jasmin píše:

Jasne, len zasa nevyberte miesto, kde by nás mohol stretnúť medveď :). Môžme na Ružinskú priehradu, alebo včera dávali v telke Ďubákovo – to je blízko od nás a vypadalo to pekne.